Povstaneme, Rudí jako úsvit

, , 7 comments

Zotročováni, ponižováni, zabíjeni. Takový je osud Rudých po staletí, kdy žijí pod vládou nemilosrdných Stříbrných. Slouží, v osmnácti odchází do armády a umírají ve válce, která není jejich. Je na čase postavit se tyranům. Je na čase znovu povstat.

Rudá zlodějka Mare Barrowová se celý život živí drobnými krádežemi. Není ani krásná ani nadaná jako její mladší sestra Gisa, a tak musí čelit krutému osudu: jakmile bude dospělá, půjde bojovat do zákopů a zemře jistou smrtí. Věci se však začnou měnit ve chvíli, kdy získá práci v paláci, aby sloužila těm, které nejvíce nenávidí - Stříbrným. Během Boje o trůn se Mare nešťastnou náhodou ocitne v centru pozornosti, když se zjistí, že obyčejná Rudá má nadpřirozené schopnosti. Vlastnost, kterou oplývají jen Stříbrní.

Prvotina americké spisovatelky Victorie Aveyard vyvolala ve světě obrovský rozruch, o čemž vypovídá i fakt, že se k nám kniha dostala už půl roku po vydání v originálním znění. Už proto jsem měla velká očekávání, nemluvě o tom, že jsem na knihu slyšela samou chválu. Realita byla však trochu jiná.

Už po přečtení několika kapitol jsem měla chuť hlavní hrdinku zaškrtit. Ne příliš schopná, ne příliš krásná, černá ovce rodiny, ze které se stane ztracená Stříbrná šlechtična s nadpřirozenými schopnostmi, které jsou tak mocné, že se i bohové zaleknou. A samozřejmě se o ni pere hned několik mužů. A je schizofrenní, protože se nemůže rozhodnout, zda bude tou nevinnou bezbrannou holkou nebo podlou mrchou. Nejednou jsem se musela zhluboka nadechnout, abych příval té dokonalosti zvládla. Konec konců, Mary Sue je možná ocenitelná u Anity Blake, ale u Mare Barrowové ne. Z pohodového čtení se stala noční můra.

Téma samotné, ač ne příliš originální, mi přišlo zajímavé, nicméně postavy mi ani trochu neseděly. Každá zastávala jeden stereotyp, hlavní hrdinové se nijak zvlášť nevyvíjeli, a tak nebylo příliš složité odhadnout, co se bude dít dál. Příběh se táhnul neuvěřitelně dlouho, na posledních dvaceti stranách se konečně začalo něco dít, ale už ani to nedokázalo můj dojem z knihy zachránit.

Číst Rudou královnu tak pro mě bylo nečekaným zklamáním. Ke knize jsem se musela už po první třetině nutit, jak mě nebavila. Četla jsem směsici několika knih najednou, ovšem bez jakékoliv přidané hodnoty. Je hodně pravděpodobné, že Rudá královna osloví zejména dívčí populaci dospívajícího věku, na mě však dojem bohužel neudělala.



Tímto bych ráda poděkovala knihkupectví NeoLuxor za recenzní výtisk. Děkuji! 



Victoria Aveyardová - Rudá Královna


Série: Rudá Královna #1
Počet stran: 360
Rok vydání: 2015 (US) / 2015 (CZ)
Překlad: Alžběta Kalinová
Nakladatelství: CooBoo
Hodnocení: 3/5

7 komentářů:

  1. Nestras, ja ji mam objednanou k vanocum. Nejdrive jsem si ji kupovat nechtela, ale dve holciny psaly, ze ji precetly na jeden zatah. Me zklamal Skleneny trun, doufala jsem, ze toto bude lepsi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ti to bude líbit, spousta lidí z toho vážně šílelo, tak nevím, jestli mám jen rejpavou, nebo jsem z toho prostě nebyla tak unešená. Přeci jen, z Eleanor a Park se taky všichni mohli picnout a já zas nic :D Skleněný trůn špatný? :O Chystala jsem se na něj, vypadalo to dobře...

      Vymazat
    2. Tak Eleanor a Park se mi libilo ale zas ne, ze bych se z toho..Proste jsem to precetla a jela jsem dal. Pro me neco jako oddechovka. Ale Selekci ja muzu:). Tak jestli Peta rika, ze je to v tom stylu, tak budu spokojena:). Kazdopadne mam to az na Vanoce, spolu s Darkem z prave lasky. Uvidim no, snad do te doby pribudou i nejake pekne recenze :D. Jinak, Skleneny trun se ti podle me libit nebude. Vidim, ze ti zalezi na vyvoji postav a tak dale (toho ja si nikdy nevsimala), a pokud dokazu posoudit, ve Sklenenem trunu se taky nikdo nikam neposouva. A pokud, tak horsimu. Hlavni hrdinka je pekne namyslena, dokonala a vsechny by zabila malickem leve ruky. Pritom si tam bude hrat na princeznicku a svadet chlapy. Ale pry druhy dil uz je o moc lepsi a konecne se dockame i nejake te akce...

      Vymazat
  2. Hmm, tak teď jsem na vážkách. Všichni kolem šílí kolem Rudé královny, a přitom mě ten odkaz na Selekci docela odrazuje - a co píšeš ty mě taky moc neuklidnilo (možná varovalo ;).... ještě počkám, kouknu na ni v knihkupectví a kousek si přečtu ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíš podle dalších recenzí :-) Já si z toho na zadek prostě nesedla. A přesto jsem to přečetla v krátkém čase. Asi dobrá oddechovka, jen jsem ji zřejmě nedokázala docenit... :-) :D

      Vymazat
    2. Uvidím. Já už jsem trochu vybíravější :D Ale třeba Skleněný trůn mě velmi bavil. Děj příjemně plynul... jen tady mě odrazuje, že hlavní postava je trochu na facku ;)

      Vymazat
  3. Ano!! Absolutně mi mluvíš z duše. Mare byla totální kráva a kromě Cala a Gisy jsem nemohla vystát ani zbytek postav. Děj mi nepřišel nijak originální a ten hlavní plot twist jsem přešla jen se znuděným "hmmm, acojako?" :D
    Ale třeba Skleněný trůn se mi líbil :-)

    OdpovědětVymazat